Yoga en Krachttraining: een match of niet?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kan je Yoga combineren met Krachttraining?

Er zijn altijd nog misvatting wat betreft het beoefenen van bepaalde sporten. Zo wordt krachttraining nog wel eens in een hokje geplaatst dat het alleen voor grote spierbundels is en dat yoga bijvoorbeeld alleen wordt beoefend door zweverige types.

 

Eigenlijk zijn beide type sport toegankelijk en goed voor iedereen. Beter nog, het is zelfs aan te raden om krachttraining te combineren met het volgen van yogalessen.  

Waarom is het een goede match?

Steeds meer mensen wisselen zware en intensieve krachttraining af met Yoga. Waarom? Dat vertellen we je hieronder.

1) Het beste van beide werelden:

Door zowel krachttraining als yogaoefeningen te doen ontwikkel je sterke maar ook slanke en flexibele spieren. Tevens zorgt Yoga voor een betere lichaamshouding wat ten goede komt tijdens de uitvoering van je krachttraining. Het afwisselen van een WOD bij de CrossFit met een yogales bij een yogastudio is dus een perfecte combinatie.

2) Volledige controle:

Krachttraining zorgt ervoor dat je je lichaam steeds beter leert kennen door fysieke inspanning en uithoudingsvermogen. Ook yogalessen hebben vaak als doel om je lichaam beter onder controle te krijgen door bepaalde houdingen voor een langere tijd vast te houden. Dit verbetert de uithoudingsvermogen van je spieren.

3) Versnel je spierherstel:

Inspanning is belangrijk maar rust is net zo belangrijk. Je spier groeien wanneer deze in rehabilitatiestand komen na je workout. Volledig tot rust komen door een yogasessie te volgen bevordert het proces van spierherstel. Heb je dus een zware krachtsessie achter de rug. Volg later in de week dan een yogales om het herstel te versnellen.

4) Je core is key:

Veel mensen vergeten om de core te trainen. Je core is eigenlijk een belangrijk fundament om echt fit te worden. Ontwikkel een krachtige core door krachttraining en yogalessen te volgen. Veel krachtoefeningen met behulp van je lichaamsgewicht (zoals planking, crunches en Russian Twists) versterken je core. Wissel dit af met yogaoefeningen om je core stabiliteit te optimaliseren. Door je core op verschillende manieren te stimuleren zal je jezelf steeds fitter gaan voelen en zullen je workouts je steeds beter afgaan.

Probeer dus is wat anders en begin met het combineren van zowel krachtoefeningen als yogalessen. Deze werelden gaan perfect samen en zullen je veel voordelen bieden om super fit te worden. Bezoek met je Clubs & Classes abonnement bijvoorbeeld 201Fysiosport of Zero23 (Beiden in Haarlem) om een uitdagende krachttraining te volgen. Later op de week kan je dan je yogaskills verbeteren bij bijvoorbeeld Ohm Yoga Studio of ZenZo Yoga!