HIIT training voor meer energie en kracht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Iedereen is zich ervan bewust. Bewegen is goed voor je. Het zorgt ervoor dat zowel je fysieke als mentale gezondheid stabieler en beter wordt. Toch vinden veel mensen het lastig om zich ertoe te zetten om in beweging te komen. Met name de gedachten om alleen naar de sportschool te gaan om wat oefeningen te doen op apparaten zorgt bij veel mensen voor weinig motivatie. Het gebruiken van specifieke apparaten in de sportschool heeft zeker ook voordelen maar voor ieder die hier weinig voldoening uithaalt adviseren wij om te starten met HIIT training.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. De naam zegt het al, het gaat om oefeningen die met een hoge intensiteit in een korte tijdsduur worden uitgeoefend afgewisseld door korte rustpauzes. Vaak duurt een HIIT training 20 a 30 minuten waarin de oefeningen zo vaak mogelijk herhaald worden. Het is wel belangrijk dat de uitvoering van de oefeningen altijd goed blijft. Dus ook hier geldt dat de uitvoering belangrijker is dan het aantal reps!

De voordelen van een HIIT training:

Vet verbranding

Het grootste voordeel van HIIT trainingen is dat het heel erg doeltreffend is voor het verbranden van vet. Dit komt door de hoge intensiteit tijdens de workout. Je zuurstofconsumptie schiet de lucht in zowel tijdens als na de training waardoor je zelfs na de training vet blijft verbranden.

Sterke maar ook lange spieren

HIIT trainingen zijn er op gericht om veel herhalingen te doen. Hierdoor bouw je lange en flexibele spieren op. Dit in combinatie met het verbranden van calorieën en vet zorgt ervoor dat je snel resultaat zal zien en naast het opbouwen van spiermassa niet je flexibiliteit verliest.

Je hebt geen apparaten of andere dingen nodig

HIIT trainingen kan je overal doen. Thuis, buiten in de gym. Het maakt niet uit zolang je maar de ruimte hebt. De meeste HIIT workouts maken alleen gebruik van je eigen lichaam. Meer is er niet nodig. Voor oefeningen zoals burpees, jumping jacks of squats zijn geen apparaten of andere benodigdheden nodig.

Je kunt dus makkelijk inspiratie opdoen tijdens bepaalde groepslessen om vervolgens de oefeningen zelf uit te voeren in de gym zonder dat je afhankelijk bent van een groepslessen rooster.

Verbeter je uithoudingsvermogen

HIIT trainingen verhogen je hartslag en zuurstofconsumptie. Dit zal ervoor zorgen dat je uithoudingsvermogen steeds beter wordt en zal je herstelperiode na de workout steeds korter worden.

Er zijn zelfs onderzoeken gepubliceerd die beweren dat HIIT trainingen het verouderingsproces vertragen! Genoeg redenen dus om te starten met HIIT. Kies niet gelijk de zwaarste training uit want dit zal je motivatie niet ten goede komen. Maar daag jezelf wel uit en blijf de trainingen herhalen. Je zult merken dat het je steeds beter af zult gaan. Check ons lessenoverzicht en vindt jouw ideale workout.