Hardloopschoenen aan en gaan! Maar dan..? 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Één van de meest laagdrempelige manieren om te starten met sporten blijft hardlopen. Je hebt er als beginner weinig materiaal voor nodig, je voordeur is je vertrekpunt en je bepaalt helemaal zelf hoe lang en hoe hard je loopt. Die mindset maakt hardlopen een favoriete bezigheid van veel Nederlanders, en zeker eentje die actief opgepakt wordt na een lange (gezellige) zomer. Ondanks dat er een hardloper in iedereen schuilt is het belangrijk dat je weet wat je doet wanneer je je schoeisel weer aantrekt. Daarom hebben we wat handige punten op een rijtje gezet, zodat je blessurevrij die eerste (kilo)meters weer kunt maken.

       1. Stel een doel in. Als je gemotiveerd wilt blijven dan heb je voor jezelf een eindpunt nodig. Als je nooit eerder hardgelopen heb mik dan bijvoorbeeld op een run van 5km. Hoe je dat doel verder invult is geheel aan jou: uitrennen zonder te stoppen, of uitrennen binnen een half uur. Het maakt niet uit, zo lang je maar toewerkt naar dat doel. Wanneer je meer ervaring hebt en vooral op zoek bent naar een nieuwe boost, focus dan op langere afstanden. Doel behaald? Well done! Op naar je volgende doel!

       2. Volg je plan. Bepaal op welke manier jij bij je doel denkt te gaan komen. Structuur is hierin belangrijk. Zorg dat je op vaste tijden traint, goed slaapt, gezond eet en gedurende de dag voldoende water drinkt. Houd in je eigen logboekje bij hoe je training verliep; viel het mee of tegen? Welke afstand heb je gelopen? Hoe lang heb je gelopen? Dit helpt je om steeds meer routine te vinden. Een simpel pen en kladblokje volstaat, maar uiteraard zijn er tegenwoordig ook veel apps die je hierbij kunnen helpen.

       3. Vind je eigen stijl. We doelen hier niet op de meest fashionable runnersoutfit, maar op een methodiek die bij jou past. Wat vind je prettig? Als je iedere run met tegenzin beleeft ga je het niet volhouden. De een geniet van een run door het bos of de duinen, de ander hoort het liefst reggae op vol volume en weer een ander rent het liefst met een buddy. Zoek uit wat voor jou werkt. Koester die kleine fijne dingen die rennen voor jou net even wat aangenamer maken, want je gaat hoe dan ook zware momenten tegenkomen. Dit kan je helpen over dat dode punt heen te komen.’ 

Einddoel een marathon? Why not! Zorg dat je stapsgewijs opbouwt met nieuwe doelstellingen

4. Zorg voor de juiste materialen. Hardlopen is geen dure sport – wanneer je de basis aan schoenen en kleding hebt ben je feitelijk klaar om te gaan. Zorg er echter wel voor dat die basis op orde is. Ga naar een gespecialiseerde runners winkel bij jou in de buurt en laat je voeten, loophouding en lichaam analyseren. Via een korte sessie op een loopband  ziet men snel hoe je voeten functioneren. Veel (beginnend) hardlopers hebben schoeisel nodig die wat extra support biedt. Uiteraard willen we er allemaal zo hip en sportief mogelijk uitzien, maar geloof ons, kies bij je schoenkeuze voor praktisch comfort en niet voor de looks.

5. Luister naar je lichaam. In vrijwel ieder lijstje waar tips ten aanzien van sport worden toegelicht kom je dit punt tegen. Het voelt misschien dan ook als open deur, maar we wijzen je er met alle plezier nogmaals op, omdat het je echt veel leed kan besparen. Zorg dat je het verschil leert kennen/aanvoelen tussen spierpijn en pijn. Wordt niet wanhopig wanneer je last krijgt van het laatste, check of je schoenen (nog) in orde zijn (zie punt 4) en dan je niet te snel in afgelegde afstand bent gaan stijgen. Stapje voor stapje. Mocht je last krijgen van spierpijn dan sprint (of wandel) je naar de drogist en scoor je een potje tijgerbalsem. 1 tip: wrijf niet in je ogen voordat je je handen gewassen hebt.

6. Vergeet je andere oefeningen niet. Ben je geblesseerd, ligt er een dik pak sneeuw of heb je simpelweg niet de motivatie om je rondje vandaag mee te pakken? Ga voor iets anders! Er zijn genoeg andere sportieve oefeningen die bijdragen aan jouw hardloop ontwikkeling. Pilates is bijvoorbeeld bijzonder goed om je core te versterken, spinning geeft je een fijne cardio workout en door te zwemmen ontspan je stijve spieren.

 

En nu… is het aan jou! Ben je al begonnen? En als je al een leven lang aan het rennen bent, wat heeft jou geholpen je einddoel te bereiken?