Back in shape na je vakantie? 6 tips!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Zomer.. we love it! Geen betere manier om je lichaam en geest te laten ontstressen. We willen dat zomerse gevoel dan ook niet bij je wegnemen (no way), maar met september in aantocht begint toch het gevoel weer op te spelen dat ons lichaam weer in actie moet gaan komen. Want al zijn al die drankjes aan de costas, die restaurants in Toscane en die zwoele zomeravonden vol heerlijke drankjes een niet te missen onderdeel van de zomer, je lichaam went er stiekem veel te snel aan. Combineer bovenstaande ingrediënten met minder slaap (door feestjes, hitte of jetlags) én minder lichaamsbeweging (omdat je twee-wekelijkse sportuurtje op een iets lager pitje is gezet) en je gaat vanzelf het gevoel krijgen dat het tijd is voor sport en gezonde voeding. En dat voelt goed! Want al is die zomer heerlijk, terug in je oude sportieve vorm komen is dat ook. We hebben 6 tips voor je op een rijtje gezet zodat je binnen een maandje weer helemaal ‘on track’ bent!

  1.   Houd een vast slaapritme aan. Het wordt vaak onderschat, maar een vast patroon van naar bed gaan en opstaan is ontzettend belangrijk om overdag het meeste energie uit je lichaam te kunnen halen. Uitslapen in het weekend blijft natuurlijk heerlijk, maar probeer (wanneer je kunt) het te beperken, zodat je op maandag weer snel in je ritme zit.

     

    2.     Zorg voor een plan van aanpak. Wanneer je geen sportschema hebt van voor de zomer waar je op wilt terugvallen dan is dit een perfect moment om er een te starten. Want net zoals bij slaap geldt ook voor sport dat structuur de basis vormt van je succes. Zoek een sport die bij je past en waarvan je weet dat je het leuk vindt. Een tip: probeer één of twee weken lang via Clubs & Classes diverse workouts en sporten en kijk wat bij je past!

    3.     Drink genoeg water. Is dat een tip hoor ik je denken? Dat weet iedereen toch al? Zeker in de maand september waar temperaturen de laatste jaren hoog zijn is het van belang dat je genoeg water binnenkrijgt. Vergis je niet, je lichaam heeft een hete zomer achter de rug en moet wellicht weer wennen aan stabiele hydratatie. Hippe en dure detox drankjes zijn nergens voor nodig, je lever, nieren en huid zijn perfect in staat je lichaam afscheid te laten nemen van allerlei afvalstoffen. Het enige ingrediënt dat ze van je vragen… juist, water.

    4.     Ga lekker buiten sporten. Dat de zomer richting einde loopt wil niet zeggen dat de winter al begint. September is bij uitstek een heerlijke maand om buiten je workouts te volgen. Op die manier houd je dat zomerse gevoel nog lekker vast en voelt de drempel om te sporten wellicht wat lager. Ga via Clubs & Classes lekker surfen, suppen bootcampen of kettlebell training volgen in de buitenlucht.

Suppen op de grachten in Alkmaar met El Kombi! Een zomers gevoel terwijl je sport.

5.    Train in groepsverband. Het gevoel dat je jezelf weer van je bank (of luchtbed) moet hijsen om aan de slag te gaan is nooit een lekker vooruitzicht. Zeker op mindere dagen kan het lastig zijn de juiste portie motivatie bij jezelf te vinden. Zorg daarom dat je traint in groepsverband met een trainer die je persoonlijke aandacht geeft. Door je in te schrijven voor de les zul je zien dat je meer betrokkenheid en verplichting naar jezelf, de trainer en de groep voelt om toch te gaan, óók op die soms vervelende maandagavond. En, het is nog leuk ook! Je zult zien dat anderen blij zijn met je komst omdat ze net als jij dat extra beetje extrinsieke motivatie wel konden gebruiken!

 

6.   Ben niet te streng voor jezelf. Verwacht niet dat je vanaf dag 1 die moeilijke Yoga poses, die 100KG deadlift of die 5k run zomaar weer even doet. Gun jezelf de tijd om weer in te komen en je ritme terug te vinden. Verwijt jezelf ook niet dat je in de zomer meer had sporten of gezonder had moeten leven. Je hebt er gewoon lekker van genoten zoals het hoort. Zorg er nu voor dat je je gezonde en sportieve gewoonten stapje voor stapje weer lekker gaat oppakken en houd je doelstellingen in gedachten. Combineer dat met een portie fun en je zult zien dat je zo weer in shape bent!